20 September 2015

Reuzenfestival Fotolog!

Dit hele weekend was het Reuzen feest! En het was letterlijk een reuzen festival want vanuit verschillende steden kwamen de reuzen in ons dorp bij elkaar voor een meeting en feest. Vrijdag was het een bijeenkomst voor de gilde van de reuzen dus daar heb ik niet veel mee gedaan. Zaterdag was het een klein feest 's avonds. Aangezien ik de mensen achter de bar ken heb ik daar een beetje bij gehangen en een beetje mee geholpen. En vandaag, zondag dus, was het echt een feest met een optocht, nostalgische kermis en veel muziek.




Het eerste begon om 1 uur. De optocht was door heel het dorp en door de kerkstraat. Het duurde vaak erg lang omdat er hele gaten tussen zaten. Er waren veel muziek groepjes en de mensen kwamen van overal: Nederland, Frankrijk, België. Er waren veel mensen aanwezig en het was overal druk en vol. Ik wist niet dat we zoveel mensen hadden in het dorp. Het is wel iets wat je eigenlijk een keer gezien zou moeten hebben want het ziet er heel grappig uit. De reuzen zien er ook mooi uit vaak veel details in de gezichten en er zijn veel mensen die zich verkleed hebben als een reus.


Dit was de grootste reus die er was. St. Christoffel met kindje Jesus. Deze gigant is 6 meter hoogen word door 2 mensen in de reus gereden. Ook is deze reus al erg oud. Hij is gemaakt in 1982 in Roermond. Er is vaak nog een grotere reus bij van 10 meter maar ik weet niet waarom deze er niet was.


Dit katje was mijn favoriet! Deze is heel erg mooi gemaakt en ook heel erg groot 5.5 meter. Hij deed me heel erg denken aan de gelaarsde kat. Het verhaal achter deze reus is dat in het dorp.. naam kwijt haha... het een traditie was dat als je een kat zag deze op at. Als mascotte hadden ze een grijze kat bij die er heel erg op leek, ook met groene ogen een een schattig blauw shirtje aan.


Dit kostuum vond ik echt geweldig! De vis van ons dorp, Oisterwijk. Dit was de monster van de vennen en waakte rond in de bossen. Leuk in detail en gewoon het idee dat er een vis rond loopt is gaaf! .


Er waren ook een paar kinder reuzen bij waar een iemand inzat. Dit gaf een leuk effect tussen de giants. Eentje ging ook met me dansen een jongens reus uit Bergen op Zoom. In totaal liepen er 4 van deze grote ukkies rond. 2 al redelijk oude en dan deze waar ik mee op de foto sta en nog eentje die iets nieuwer waren.



Ook was het levend schilderij van de Nachtwacht op bezoek geweest. Dit was zo ongelofelijk gaaf. Het was een grote groep uit het noorden van Nederland die het land rond trekken om zo mensen te vermaken.


Als laatste gingen de reuzen met z'n allen dansen wat zo leuk was. Het zag er apart uit om heel die grote poppen te zien bewegen en rond te draaien.


Vanavond wil ik nog even naar het plein toe om te kijken of het druk is en om nog even een drankje te gaan doen. Er spelen verschillende bandjes en dat is erg leuk om te zien en het is ook nog eens heel gezellig. Als ik later naar een grote stad ga verhuizen ga ik zulke dingen toch wel echt missen. Ook wil ik nog een lekkere Frikandel XXL proberen op te eten hmmm. Helaas is dit evenement pas weer over 5 jaar en dan met een hele andere planning.

Ik heb veel gefilmd en er komt dus morgen of over morgen een filmpje over de reuzen dat je ook echt ziet hoe groot die dingen zijn!

Morgen komt er in ieder geval een een blog post over het verzamelen van notitie boekjes waar ik dol op ben. Ik heb veel uitval dus ik kan me makkelijk voor bereiden.

Veel succes allemaal de aankomende week!

XOXO
Maud

1 comment:

Chelsey Meijners said...

Wat leuk om te zien! Ik zou ook zo graag in een dorp willen wonen. Het lijkt mij er altijd zo gezellig en iedereen kent elkaar. Maar het leven in een stad heeft ook weer zo zijn voordelen x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...